اضطراب|مرکز آسیب شناسی گفتار و زبان در کرج09121623463

اضطراب|مرکز آسیب شناسی گفتار و زبان در کرج۰۹۱۲۱۶۲۳۴۶۳

 

اضطراب یا تشویش یا دلشوره عبارت است از یک احساس منتشر، ناخوشایند و مبهم هراس و نگرانی با منشأ ناشناخته، که به فرد دست می‌دهد و شامل عدم اطمینان، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژی است. وقوع مجدد موقعیت‌هایی که قبلاً استرس زا بوده‌اند یا طی آن‌ها به فرد آسیب رسیده‌است باعث اضطراب در افراد می‌شود. همهٔ انسان‌ها در زندگی خود دچار اضطراب می‌شوند، ولی اضطراب مزمن و شدید غیرعادی و مشکل‌ساز است. تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهند که اضطراب در طبقات کم‌درآمد و افراد میان‌سال و سال‌خورده نسبت به بقیه افراد بیشتر دیده می‌شود.

تنیدگی (استرس) یا اضطراب

استرس و اضطراب در لغت جنبیدن، لرزیدن، تپیدن، پریشان‌حال شدن، یکدیگر را با چیزی زدن، به هم واکوفتن، آشفتگی، بی‌تابی، ناآرامی است؛ این‌ها کلماتی هستند که در زندگی روزمرّه، برای توصیف حالات، احساسات و هیجانات می‌شوند. به‌طور مثال: هنگام سخنرانی در برابر جمع، هنگام امتحان، به خاطر مشکلات مالی، به دلیل تاُخیر سر یک قرار و …. امّا هنگامی که از این دو کلمه استفاده می‌کنیم، توجّه چندانی به تفاوت موجود میان آن دو نداریم؛ به عنوان مثال: هنگام سخن گفتن از مشکلات روانیِ شایع در کودکان و نوجوانان، باید دقیق‌تر بود و تفاوت میان استرس و اضطراب را به خوبی درک کرد. در روان‌شناسی، اضطراب مرحلهٔ پیشرفتهٔ استرس مزمن است و هنگامی به صورت یک مشکل بهداشت روانی در می‌آید که مثلاً برای فرد یا اطرافیانش رنج و ناراحتی به وجود آورد یا مانع رسیدن شخصی به اهدافش شود و همچنین مواقعی که انجام کارهای روزانه و عادّی مختل شوند.

اضطراب هنگامی در فرد بروز می‌کند که شرایط استرس‌زا در زندگی او بیش از حد طولانی شود یا به‌طور مکرّر رخ دهد، همچنین اگر دستگاه عصبی بدن نتواند به مرحلهٔ مقاومت تنیدگی پایان دهد و بدن برای مدّتی طولانی همچنان بسیج باقی بماند، در این صورت بدن فرسوده و در برابر بیماری‌های جسمی و روانی (مانند اضطراب) آسیب‌پذیر می‌شود.

علل اضطراب

به‌طور کلی علل اضطراب به چهار

عامل زیر برمی‌گردد:

  • عوامل زیست شناختی و جسمانی:

در افراد مضطرب، میزان بعضی از هورمون‌های موجود در خون غیرعادی است؛ بنابراین هر آنچه که باعث اختلال در سیستم هورمونی شود، برای بدن خطر محسوب می‌شود. بارداری، کم‌کاری یا پرکاری تیروئید، پایین بودن قند خون، وجود غده‌ای در غدد فوق‌کلیوی غده آدرنال که هورمون اپی‌نفرین تولید می‌کند و بی‌نظمی ضربان‌های قلب از این عوامل هستند.

  • عوامل محیطی و اجتماعی:

عوامل اجتماعی و ارتباطی بسیاری باعث به‌وجود آمدن اضطراب در افراد می‌شود، مانند مشکلات خانوادگی، احساس جدایی و طردشدگی،… از عوامل محیطی می‌توان تغییرات ناگهانی و غیرمنتظره را، همچون زلزله، بیماری، مرگ یکی از نزدیکان،… نام برد.

یکی از مهم‌ترین عوامل اضطراب ژنتیک است و احتمال اضطراب در فرزندان افراد مضطرب بسیار بالا است. البته الگو قرار دادن رفتار پدر و مادر و یادگیری و تکرار کارهای آنان نقش مهمی در اضطراب فرزندان دارد (عامل اجتماعی)، ولی تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده بر روی حیوانات و دوقلوهایی که با هم یا جدا از هم زندگی می‌کنند و از والدین مضطرب به دنیا آمده‌اند، نشان می‌دهند که عوامل ژنتیکی نیز بسیار مؤثرند. با این وجود باور نمی‌رود که ژن به خصوصی در این مورد نقش داشته باشد، بلکه ترکیب بعضی از ژن‌ها چنین پیامدی را به دنبال دارد. طبق آخرین تحقیقات به نظر می‌رسد که عوامل ژنتیکی در بعضی انواع اضطراب مانند اختلال هراس و ترس از مکان‌های باز نقش زیادی دارد.

  • اضطراب مرضی :

در ابتدا فروید، ۱۹۲۶ اضطراب را واکنشی به تراکم تنشهای غریزی در نظر گرفت. در این منظر اضطراب گرایش سیستم عصبی به کاهش، یا حداقل ثابت نگاه داشتن کمیتت هیجان غرایز متراکم شده‌است. نظریه اول فروید در خصوص اضطراب بر مبنای مفهوم‌سازی کاهش-تنش در انگیزش استوار است که در آن انگیزه در جهت کاهش یا تخلیه تنش‌های غریزی عمل می‌کند و اضطراب محصول این تنش است. فروید، ۱۹۲۶ بعدها در خصوص ارتباط مستقیم بین اضطراب و تنش متراکم حاصل از غرایز ارضا نشده تردید کرد. وی با انتشار بازداری، نشانه مرضی و اضطراب، مفهوم‌سازی جدید خود را را به میان آورد. بر این اساس، اضطراب علامت خطری به من در خصوص احتمال قریب‌الوقوع یک ضربه تجربه آسیب زا است. ضربه، بر اساس نظر فروید، «جدایی از موضوع عشق یا عشق موضوع است».[۱]

عوامل جانبی مؤثر در ابتلا به اضطراب

انواع اختلالات اضطرابی

به‌طور کلی اختلالات اضطرابی شش نوع هستند که هر کس می‌تواند به یک یا چند نوع از آن دچار شود.

اختلال اضطراب فراگیر[۲]

این حالت در افرادی دیده می‌شود که به‌طور مداوم نگران وقوع اتفاقی هستند. موضوع این نگرانی‌ها می‌تواند بسیار متنوع باشد: نگرانی از بیمار شدن فرزندان، نگرانی از مرگ یکی از آشنایان، نگرانی از ته‌گرفتن غذا،… این حالت به مرحلهٔ مقاومت استرس شباهت دارد و خطر چندانی ندارد.

از علایم آن می‌توان تپش قلب، بی‌قراری، خستگی، بی‌خوابی، تنگی نفس، اختلال در تمرکز و حافظه را نام برد.

اختلال هراس

این افراد دچار حملات اضطرابی ناگهانی می‌شوند که معمولاً چند دقیقه یا گاهی بیشتر به طول می‌انجامد. این حملات بسیار اتفاقی، و طوری رخ می‌دهند که عامل تحریک‌کنندهٔ اصلی مشخص نیست. افراد مبتلا به این نوع اضطراب اغلب جوان هستند.

احساس تنگی و فشردگی در قفسهٔ سینه، تپش شدید قلب، عرق کردن، لرزش، گیجی، احساس از دست‌دادن تعادل،… از علایم آن هستند؛ ولی این علایم آنقدر گسترده هستند که افراد فکر می‌کنند دچار سکتهٔ قلبی شده‌اند و می‌ترسند که بمیرند.

ترس‌های ساده یا اختصاصی[۴]

ترس‌های خاص شایع‌ترین نوع ترس مرضی است که طی آن فرد از مواجهه با بعضی موقعیت‌ها، فعالیت‌ها یا اشیاء اجتناب می‌کند، مانند بعضی از حیوانات (عنکبوت، موش، مارمولک،…)، بلندی، دریا، خون، مرگ،… هر چیزی می‌تواند باعث این نوع اضطراب (که خطر خاصی به دنبال ندارد) بشود. ترس از مکان‌های بسته،[۵] ترس از اجتماع و ترس از مکانهای باز[۶] (که افراد مبتلا به آن از حضور در فضای باز و پرازدحام و شلوغ و خروج از محیط منزل خودداری می‌کنند. این اختلال معمولاً در نوجوانی شروع می‌شود، ولی سابقهٔ آن می‌تواند به دوران کودکی و تجربهٔ اضطراب جدایی در آن زمان برگردد) از این نوع اضطراب هستند.

اختلال اضطراب اجتماعی[۷]

این نوع ترس در اواخر کودکی یا اوایل نوجوانی شروع می‌شود و ترس و شرمساری از اشتباه کردن، صحبت کردن در جمع، غذا خوردن، سرخ شدن یا لرزش صدا و… در برابر جمع است و و با خجالت ساده تفاوت دارد. این حالت اضطراب مانع شناخت افراد جدید می‌شود و فرد را به انزوا و گوشه‌گیری می‌کشاند.

اختلال وسواس[۸]

در این حالت فرد افکار یا اعمالی را برخلاف میل خود تکرار می‌کند. این بیماری می‌تواند به صورت وسواس فکری یا وسواس عملی یا هر دو در فرد ظاهر شود. در وسواس فکری، فرد قادر نیست فکر، احساس یا عقیده‌ای تکراری و مزاحم را از ذهن خود بیرون کند. افکار وسواسی می‌توانند بسیار ناراحت‌کننده، وحشت‌آور یا وحشیانه باشد. افکار وسواسی می‌توانند باعث شوند که فرد به سمت عادات وسواسی گرایش پیدا کند، یعنی عمل یا اعمالی را به‌طور مکرر انجام دهد (وسواس عملی). مانند شستن مکرر دست‌ها، بالا کشیدن بینی،… اعمال وسواسی هیچ‌گونه توجیه منطقی ندارند.

اختلال تنش‌زای پس از رویداد[

اختلال تنش‌زای پس از رویداد را به نام سندرم موج انفجار نیز می‌شناسند. این حالت مربوط می‌شود به حادثه‌ای (از قبیل جنگ، تصادفات شدید، سوانح طبیعی،…) که با استرس شدید هیجانی همراه است و شدت آن می‌تواند به هر کسی آسیب برساند. یک‌دوم افرادی که دچار چنین استرس شدیدی می‌شوند علایم مربوط به آن را (مانند خوابهای تکراری، خاطراتی مبهم ولی فراگیرنده، از دست رفتن تعادل و پرخاشگری شدید،…) پس از گذشت حدود سه ماه از دست می‌دهند. هرچه اقدام‌های لازم برای درمان زودتر انجام گیرد، احتمال ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه کمتر می‌شود. در صورتی که این حالت بیش از چند ماه طول بکشد، احتمال این که تا آخر عمر با فرد باقی بماند بسیار زیاد می‌شود.

اضطراب در کودکان و نوجوانان

تشخیص اضطراب و درمان آن در کودکان و نوجوانان بسیار مهم است، چون شخصیت آنان طی این دوره شکل می‌گیرد. بسیاری از کودکان زمانی که در شرایط جدیدی قرار می‌گیرند، دچار اضطراب می‌شوند و واکنش‌های متعددی را از خود بروز می‌دهند (لکنت زبان، آویزان شدن به پدر و مادر، خجالتی شدن، جویدن ناخن، …). وظیفهٔ والدین در این موقعیت این است که با او با صبر و حوصله برخورد کنند و به او اعتماد به نفس لازم را برای مواجهه با آن شرایط بدهند. تشویق والدین در ارتباط بر قرار کردن فرزندان با محیط خارج از خانه و افراد غیر فامیل بسیار مؤثر است. بسیاری از والدین از این احساس فرزندشان تا روزی که به مشکل برخورند (مثل اولین روز مدرسه) بی‌اطلاع هستند. یکی از شایع‌ترین دلایل دل درد و حالت تهوع که در کودکان دبستانی دیده می‌شود، ترس و اضطراب آن‌ها از مدرسه است. نگرانی پدر و مادر (از ورود تازهٔ کودک به مدرسه، وضعیت درسی او و …) باعث انتقال آن به فرزند می‌شود و اضطراب او را افزایش می‌دهد. از اختلالات اضطرابی شایع در کودکان می‌توان اضطراب اجتماعی، ترس از مدرسه، اضطراب امتحان و اضطراب جدایی را نام برد.

با بزرگ شدن کودک و پا گذاشتن به دوران نوجوانی ممکن است اختلالات اضطرابی جدیدی در او پدید آید. در این زمینه می‌توان به عوامل زیر اشاره کرد:

  • اضطراب ناشی از پذیرفته نشدن از جانب همسالان

نوجوانان در این مرحله از زندگی خویش به شدت به همسالان خود گرایش دارند و به دنبال برقراری ارتباط و دوستی با آنان هستند. والدین باید نیاز طبیعی مورد توجه همسالان قرار گرفتن فرزندشان را درک کنند و برای دوستان او احترام قائل باشند. همچنین حفظ اعتبار و شخصیت نوجوان در مقابل همسالان بسیار مهم است. ترس از برقرار کردن روابط عاطفی و اجتماعی و سرزنش‌های والدین در انتخاب دوستان به دلیل متفاوت بودن فرهنگ و آداب و رسوم و ارزش‌های خانواده‌ها، باعث اضطراب در نوجوان می‌شود. برای جلوگیری از پنهان‌کاری، پدر و مادر باید در زمان مناسب و با منطق و ملایمت او را متوجه نتایج نامطلوب بعضی از معاشرت‌ها کنند.

  • تغییرات جسمی

نگرانی و اضطراب در این مورد می‌تواند ناشی از دیررسی یا زودرسی بلوغ، احساس خجالت، ناآگاهی یا ترس از شرایط جدید و ناتوانی در تطابق دادن رفتار خود با این شرایط باشد. برای جلوگیری از اضطراب، پدر و مادر یا مربیان باید به‌طور مناسب و شایسته، نوجوان را (قبل از پیدایش علایم ثانویهٔ بلوغ) در جریان مسائل مربوط به تغییرات جسمانی و آثار روانی آن بگذارند.

  • بروز رفتارهای پرخاشگرانه

مخالفت با افراد مختلف در خانه یا خارج از آن، از خصوصیات بعضی از نوجوانان است که ممکن است با پرخاشگری کلامی یا غیر از آن همراه باشد. عدم توانایی کنترل این رفتار پرخاشگرانه باعث اضطراب در بسیاری از نوجوانان می‌شود. برای جلوگیری از این حالت، تربیت مناسب والدین، مقاوم ساختن فرزند در برابر سختی‌ها از دوران کودکی و ایجاد امنیت روانی می‌تواند مؤثر واقع شود. امر و نهی‌های غیراصولی و محدودیتهای بی‌مورد در کسب استقلال و آزادی، باعث تحریک عصبانیت و خشم‌های کنترل نشده در نوجوانان می‌شود. والدین باید به نوجوان بیاموزند که به هنگام خشم، منطقی برخورد کند و بدون توهین و تحقیر دیگران عواطف خود را بیان کند. همچنین باید به او بفهمانند که نحوه برخورد دیگران با او تا حدی نتیجه رفتار خود او با دیگران است.

  • ترس از مستقل شدن

یکی از عمومی‌ترین نیازهای نوجوانان داشتن استقلال و آزادی است. کسب استقلال در بسیاری از نوجوانان باعث اضطراب می‌شود. از جمله مشکلاتی که طی دستیابی به استقلال در نوجوانان دیده می‌شود، تضاد و دوگانگی است. یعنی نوجوانان با این که می‌خواهند و می‌دانند که باید مستقل شوند، از استقلال می‌ترسند. ناآگاهی از وضعیت پس از استقلال، یکی از دلایل اصلی این امر است. برای جلوگیری از ابتلا به اضطراب و دوگانگی، والدین باید به نوجوان اعتماد به نفس و جرأٔت تجربه کردن دهند و برای او امنیت روانی فراهم کنند. دادن مسئولیت و فرصت به نوجوان و اجازهٔ اظهار نظر و تصمیم دربارهٔ امور مربوط به خود، بدون تنبیه و تحقیر او به خاطر اشتباهاتش، باعث می‌شود تا او از خطاهایش عبرت بگیرد، راه‌های مختلف زندگی را بیاموزد و برای مستقل شدن آماده شود.

راه‌های پیشگیری از اضطراب

برای جلوگیری از اضطراب راه‌های مختلفی وجود دارند. می‌توان موارد زیر را مثال زد:

  • رژیم غذایی سالم

استفاده از غذاهای متنوع و حاوی انواع مواد لازم به میزان متعادل در حفظ سلامت بدن نقش اساسی دارد.

  • فعالیت بدنی به‌طور منظم

ورزش کردن به خصوص به‌طور منظم یکی از راه‌های پیشگیری و درمان اضطراب است. پیاده‌روی تند و سریع به مدت ۴۰ دقیقه میزان اضطراب را به‌طور متوسط تا ۱۴٪ کاهش می‌دهد. به علاوه، ورزش کردن باعث بالا رفتن کارایی دستگاه تنفسی و گردش خون، حفظ تعادل وزن و شادابی فرد می‌شود. ورزش‌هایی نیز چون یوگا باعث افزایش آرامش می‌شوند و در جلوگیری از اضطراب بسیار مفیدند.

  • افزایش اعتماد به نفس

اعتماد به نفس بالا باعث می‌شود تا بدن بتواند از حداکثر از نیروی خود برای مقابله با استرس استفاده کند.

  • عدم گوشه نشینی و اجتماعی بودن

هنگامی که افراد دچار فشار روانی می‌شوند، به‌طور غریزی از صحنه عمل و اجتماع کنار کشیده و به گوشه‌ای پناه می‌برند، در حالی که گوشه‌گیری باعث تشدید استرس می‌شود. ارتباط با افراد و دوستان، به خصوص کودکان که می‌توانند فرد را به خنده وادارند، باعث از یاد رفتن نگرانی حتی برای مدتی کوتاه می‌شود.

  • حمایت اجتماعی

وجود حمایت اجتماعی در زندگی هر فرد باعث می‌شود تا او در مقابل بحران‌های زندگی برای دفاع از خود سپری داشته باشد که به آن تکیه کند. حمایت اجتماعی، احساس امنیت و اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد و فرد را در مقابل استرس و فشار روانی مقاوم تر می‌سازد.

  • اندیشیدن به زمان حال

اندیشیدن به زمان حال و کنار گذاشتن رؤیاها و آرزوها برای موقعیت‌های مناسب تر آرامش ذهنی را افزایش می‌دهد. همچنین مشغول کردن ذهن به کاری که در حال انجام است و فکر نکردن به زمینه‌های اضطراب‌زای آن بسیار مؤثر است.

  • کسب اطلاعات در مورد شرایط تنش زا

بی اطلاعی از موقعیت فشارآور باعث استرس و اضطراب بیشتری در افراد می‌شود. کسب آگاهی و اطلاع از شرایط و مواردی فرد که با آن‌ها مواجه خواهد شد سبب می‌شود که کمتر دچار نگرانی و دلواپسی شود. به‌طور مثال در جریان گذاشتن بیماران از نحوهٔ عمل و دردهای پس از آن باعث می‌شود تا آنان کمتر دچار اضطراب شوند.

  • خندیدن

خنده از سالمترین راه‌های جلوگیری از فشار روانی است. به هنگام خنده هورمونی ضد درد (که باعث احساس خوشی و سلامتی در شخص می‌شود) در مغز آزاد می‌شود و میزان هورمونهای استرس زا در خون پایین می‌آید.

  • ابراز هیجان بر روی کاغذ

نوشتن سادهٔ هیجانات و احساسات بر روی کاغذ موجب تسکین فشارهای روانی ناشی از رویدادهایی چون از دست دادن شغل، مشکلات خانوادگی و … می‌شود.

درمان اضطراب

بعضی از موارد اضطراب اصولاً بیماری نیستند و بدون نیاز به پزشک می‌تواند درمان شود. به این موارد، اضطراب طبیعی می‌گویند که طی آن اضطراب به خوبی توسط بیمار کنترل و برطرف می‌شود (مثل اضطراب ناشی از امتحان). اضطراب طبیعی می‌تواند با روشهایی از قبیل حمام گرفتن به مدت طولانی، تنفس عمیق، صحبت کردن با شخصی مورد اعتماد، استراحت در یک اتاق تاریک و … تحت کنترل درآید.

مراجعه به پزشک زمانی ضروری می‌شود که خود درمانی فرد جواب ندهد، یا فرد دچار هراس بیش از حد یا علایمی جدید و غیرقابل توجیه شود. در آن صورت پزشک درمان دارویی یا درمان غیر دارویی (روش‌های کلاسیک) را به او پیشنهاد می‌کند. از داروهایی که امروزه برای درمان اضطراب مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان فلوکستین (پروزاک)،[۱۰] داروهایی از خانوادهٔ بنزودیازپینها (برای مدت کوتاه)، سرترالین[۱۱] و … را مثال زد. درمانهای دارویی گاه در برخی بیماران دارای عوارضی هستند. از بین درمانهای غیردارویی می‌توان تن‌آرامی (مدیتیشن),[۱۲] حساسیت زدایی، توقف تفکر، سرمشق دهی (بیوفیدبک) و… را مثال زد. در این روش‌ها به بیمار آموزش داده می‌شود که بدن خود را برای مقابلهٔ مؤثر و مستقیم با عوامل تنش‌زا آماده کند.


]
https://goo.gl/maps/Hc3Jv9cPjVYAPdXu7
https://goo.gl/maps/54qpAbqBov5YLBSZA
https://goo.gl/maps/WDAgzn3kR2ukwSHY8
https://goo.gl/maps/5MYMUdanLrYpiJR8A
https://goo.gl/maps/DMmpy9fbMnKGVXVg7
https://goo.gl/maps/TUN1myMUN9sgAVpJA
https://goo.gl/maps/ko12GtvRsA6p6Eqx7
https://goo.gl/maps/CTt49yXN3Ej5vbvX9
https://goo.gl/maps/HA6d3YdSoAKBhR8w9
behtarinalborz.ir
goftardarmanionline.ir
googleimage.ir
hamejaa.ir
medu-karaj.ir
siavashataee.ir
slpnews.ir
autismonline.ir
avalinkaraj.ir
behtarin-entekhab-karaj-siavashataee.ir
behtarinkaraj.ir
goftareravan.ir
google-map.ir
googlegame.ir
googlemovies.ir
karaj-medu.ir
kardarmanialborz.ir
kardarmanikaraj.ir
loknatclinic.ir
loknatshekan.ir
siavashataee.com
goftardarmani.com
neurofeedbackalborz.ir
otalborz.ir
otkaraj.ir
pff-rhs.ir
pooyesh-dar-goftardarmani-karaj.ir
pooyesh-dar-kardarmani-karaj.ir
siavash-ataee.ir
slpkaraj.ir
slponline.ir
speech-therapy.ir
tjhvnvlhkd.ir 

 

  فهیمه کریمی وحید   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

  فرهاد ترابی نژاد    بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

  رابعه خلیلاوی    بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

  ندا عزیزی    بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

  آیدا کریم زادگان    بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

  فهیمه کیهانی    بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

  آرزو آقاجانی    بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

  شهراد احتشام زاده افشار    بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

   مریم یاری بخت    بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

  نیلوفر صفریان    بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

  الهام جعفرپور    بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

  امین صادقی    بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

 نسرین محمودی مه پاش        بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

  ارمین باقریان    بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

درباره : گفتار توان گستر

دلایل استفاده از لکنت شکن دیجیتال توسط درمانگردر سایر کشورها: یک- داشتن دانش استفاده از آن توسط درمانگر ، زیرا اطلاعات پایه ای از آکوستیک ، الکترونیک ، کامپیوتر ، روانشناسی به انضمام آسیب شناسی گفتار و زبان را می طلبد . دو- داشتن فرهنگ استفاده از آن توسط درمانجو، زیرا بکار بردن دستگاه در طول مدت شش ماه تا یکسال هر روز و هرروز بدور از تحت تاثیر قرار گرفتن توسط اطرافیان و دوستانی که توان مالی تهیه آنرا ندارند ، تا حصول نیجه نهایی الزامیست . لازم به ذکر است که قیمت لکنت شکن در حال حاضربین دوازده تا شانزده میلیون تومان است ، لذا به دلیل محدودیت مالی شرکت تهیه کننده ، این دستگاه به صورت استیجاری و امانت در طول مدت درمان ، پس از ارزیابی اولیه دراختیار فرد متقاضی قرار داده خواهد شد . سه- داشتن صرفه اقتصادی، نسبت به حضور در جلسات درمانی هفتگی . چهار - دنبال کردن پروتکل درمانی هفتگی توسط درمانجو، بنا به صلاحدید درمانگر در طول دوره درمان . پنجم - الزام به ارسال روزمره نتایج درمان توسط درمانجو به صورت فایل صوتی از طریق پیام رسانهای جمعی ، حتی پس از بهبود کامل به مدت یکسال به منظور جلوگیری از پدیده بازگشت لکنت زبان the model speaker, rather than providing a non¬distorted motor template for the person who stutters to match, instead provides a pacing or rhythmic one (Johnson & Rosen, 1937); a perspective that would appear consistent with Kalinowski et al’s findings. It is worth noting that all of those mentioned above have also been levelled at the fluency enhancing properties of delayed auditory feedback (DAF), which we discuss below. (The relationship between choral speech and DAF is an important one, and we return to this with regard to therapy in chapter 14.) Shadowed speech This is a type of cued speech which is very closely related to choral and unison versions. Technically, shadowed speech occurs where there is a slight delay between the speech of the model speaker and the person who stutters, as opposed to the simultaneous output produced during unison and choral speech. The difference is that while with choral speech the speaker knows exactly what the model speaker is going to say, shadowed speech can be used to follow the novel speech of the model speaker. Like choral/unison speech, shadowing can produce dramatic results (Cherry & Sayers, 1956; Kelham & McHale, 1966), but like them the gains in fluency tend to be lost once the stimulus of the model speaker has ended. Because of this, the use of choral or shadowed speech is now rare, and usually confined only to moments in therapy or assessment, where it is considered important to have the client experience a moment of fluency, albeit in the knowledge that this method of producing it will not provide any basis for sustainable improvement. What is interesting from our present perspective, however, is the potential relationship between shadowed speech and delayed auditory feedback. As we will see in chapter 16, the fluency enhancing effect of shadowed and choral speech has been put to use in devices which use DAF and frequency auditory feedback (FAF) to approximate the effects of speaking alongside other speakers. Delayed auditory feedback It is now over 40 years since Goldiamond and colleagues first stumbled on the potential fluency enhancing effects of delayed auditory feedback (Flanagan, Goldiamond, & Azrin, 1958, 1959; Goldiamond, 1965). Findings from the earliest experiments centred around the vicarious discovery that some people who stuttered experienced improved fluency when they put on headphones and heard their speech played back to them with a slight time delay. (Some readers may already have experienced DAF as an echo effect when speaking on a poor transcontinental telephone line.) Commonly, DAF also results in reduced fluency in nonstuttering speakers (Fukawa, Yoshioka, Ozawa, & Yoshida, 1988; Stuart, Kalinowski, Rastatter, & Lynch, 2002), although Fukawa et al. observed that people who stutter were significantly more likely to be affected by DAF than nonstutterers, and that male nonstutterers were more susceptible to the effect than females. Most noticeably, Goldiamond (1965) found a tendency for speakers to slow their rate of speech in an effort to counteract the disruptive influences of the delayed feedback. Particularly, at around 250 ms delay[1] (0.25 of a second) a prolonged speech pattern was produced, where vowels became disproportionately more stretched than con-sonants. The further finding that the extent of the prolonged speech could be controlled by altering the delay times lead to the development of a number of “prolonged speech” programs which used DAF in a systematic way to elicit fluent speech. (See chapter 12 as to how prolonged speech programs have developed.) During the early stages of therapy, DAF was set to encourage excessive prolongation, usually around 250 ms. When clients were able to demonstrate 100 percent fluency in their speech at this delay setting, the next stepwise decrease in DAF (usually in 50 ms increments) was introduced to encourage a slightly faster rate of speech. Again, the client learned to control fluency using decreased prolongation associated with the reduced DAF. The procedure was then repeated at incrementally reduced delay levels, with clients having to demonstrate completely fluent speech at each one before progressing to the next decreased DAF setting. Eventually, the client reached the point where he was able to maintain fluency without any delay in auditory feedback (e.g., Curlee & Perkins, 1969, 1973). At this time it was thought that the fluency enhancing effects of DAF could be explained simply as by¬products of the slower rate speech that it produced. During the mid-1970s and through the 1980s there was a lull in DAF research as clinicians looked to alternative ways of slowing speech for therapy. It was not until the early 1990s when a resurgence of interest occurred, largely driven by findings that increased fluency could indeed result under DAF at normal and even fast rates of speech (e.g., Stuart & Kalinowski, 1996). This finding has led to a new generation of clinicians and researchers becoming interested in DAF as a treatment option for stuttering. We examine the more recent applications in relation to therapy elsewhere (see chapter 14). Aside from the therapeutic implications, the early findings that DAF could enhance fluency for at least some people who stutter led to a number of theories of stuttering, based on the assumption that timing perception is disturbed. Summary There is a range of evidence that points to the notion that stuttering is associ¬ated with disrupted auditory processing, although the exact nature of this disruption remains obscure. Shadowed speech can produce high levels of fluency, but this may have little to do with any timing misperception induced by a faulty processing system; we know that unison speech similarly produces high levels of fluency with no delay. We also know that DAF and FAF can have dramatic fluency enhancing effects for some people who stutter, yet others remain DAF and FAF negative, for reasons which are currently unknown. Also, and as we see in chapter 14, there are reports from some people who stutter that the effects of altered feedback can wear off over time. Perhaps these findings suggest that distraction may play as big a part in inducing fluency as correcting any misperception of a disrupted auditory timing processing system? As we see in chapter 2, brain studies have shown differences in functioning between people who stutter and control group speakers across linguistic and motor areas. The dichotic listening procedure provides one testable method of determining hemispheric dominance for lin¬guistic decoding, and findings from such studies, though far from definitive, lend tentative support to the idea that auditory processing too might be a product of the right hemisphere, at least in some people who stutter. One of the biggest issues faced is that auditory processing is just one part of the communication chain and does not occur in a vacuum. Both production and perception theories must allow for the fact that one is affected by the other. This can lead to a chicken and egg situation, as brought into sharp focus in the criticism of Harrington’s theory of linguistic rhythm and auditory feedback: it can be almost impossible to determine what is cause and what is effect. Key points • The deaf population is the only one in which stuttering is underrepresented. • Stuttered speech may be improved under a number of conditions which serve to disrupt or alter auditory feedback, such as masking, delayed auditory feedback (DAF), frequency altered feedback (FAF), choral and unison speech. • People who stutter may be more reliant on auditory feedback than those who do not stutter. • The Buency enhancing effects of altered feedback devices may work by convincing the brain that the speaker© speech is actually the product of an external speech source. • There is evidence that, like processing for speech production, audi¬tory processing for speech may be a product of right hemisphere processing amongst older children and adults who stutter. • It has been argued that stuttering might result due to misperception of the timing of stressed vowels in speech (Harrington, 1988). • It is possible that auditory processing anomalies may in fact merely represent Cknock-onCeffects of a dehcit that are in essence produc¬tion based. Further reading Harrington, J. (1988). Stuttering, delayed auditory feedback and linguistic rhythm. Journal of Speech and Hearing Research, 31, 36-47. Aside from the theoretical implications, this thought-provoking paper provides a well- explained introduction into the links between perception and production aspects of speech processing in stuttering. Kalinowski, J., Armson, J., Roland-Mieszowski, M., & Stuart, A. (1993). Effects of alterations in auditory feedback and speech rate on stuttering frequency. Language and Speech, 36, 1-16. As with the selected reading list from chapter 14 which discusses auditory feedback from a therapeutic perspective, there is a wide range of Kalinowski and colleagues’ work that could have been included here. This one is an early but influential article on the discovery that altered feedback could reduce stuttering, without invoking a slowed speech rate. Rosenfield, D.B., & Jerger, J. (1984). Stuttering and auditory function. In R. Curlee and W. H. Perkins (Eds.), The nature and treatment of stuttering: New directions (pp. 73-88). San Diego, CA: College Hill Press. Much of the work on stuttering and auditory function was undertaken in the 1970s and early 1980s. Despite its age, this is still a very good source for earlier material on the subject of auditory processing and covers a lot of ground. There is currently no similar but more recent publication on the subject سایتهای مرتبط http://Siavashataee.com Goftardarmani.com http://Loknatzaban.org Vazir.org avalinkaraj.ir behtarin-entekhab-karaj-siavashataee.ir behtarinalborz.ir behtarinealborz.ir behtarinekaraj.ir behtarinkaraj.ir entekhabe1400.ir address-goftardarmani-karaj.ir siavash-ataee.ir goftardarmanikaraj.ir goftardarmanionline.ir goftareravan.ir google-map.ir googlegame.ir googleimage.ir googlemovies.ir googleonline.ir hamejaa.ir karaj-medu.ir kardarmanialborz.ir kardarmanikaraj.ir loknatclinic.ir loknatshekan.ir medu-karaj.ir neurofeedbackalborz.ir otalborz.ir otkaraj.ir pff-rhs.ir siavash-ataee.ir siavashataee.download siavashataee.info siavashataee.ir siavashataee.mobi slpkaraj.ir slpnews.ir slponline.ir speech-therapy.ir autismonline.ir

آیا به اینها هم علاقه مند هستید ؟

0 دیدگاه در “اضطراب|مرکز آسیب شناسی گفتار و زبان در کرج۰۹۱۲۱۶۲۳۴۶۳”

دیدگاهتان را بنویسید

تازه های تکنولوژی

ویدیوی برتر هفته