سیاوش عطایی متخصص گفتاردرمانی درگفتگوی اختصاصی  با روزنامه جام جم البرز تاکید کرد

دکتر اختلالات یادگیری در کرج سیاوش عطایی

سیاوش عطایی متخصص گفتاردرمانی درگفتگوی اختصاصی  با روزنامه جام جم البرز تاکید کرد

 

سیاوش عطایی متخصص گفتاردرمانی درگفتگوی اختصاصی  با روزنامه جام جم البرز تاکید کرد:

 

اهمیت گفتاردرمانی و توانبخشی در درمان اختلالات یادگیری

 

در شماره های گذشته با آقای سیاوش عطایی متخصص گفتار درمانی در خصوص لزوم جدی گرفتن اختلالات گفتاری کودکان در سنین پائین و همچنین طرح رایگان ارزیابی اختلالات ذهنی و گفتاری در کودکان البرزی مصاحبه اختصاصی داشتیم که در این شماره این مباحث را پی گرفته و جنبه دیگری از اهمیت گفتار درمانی و توانبخشی در درمان اختلالات یادگیری را مورد بحث و گفت و گو قرار داده ایم که حاصل آن را در پی می خوانید:

 

گفتاردرمانی و توانبخشی در درمان اختلالات یادگیری چه نقشی دارد؟

 

همانطور که در مصاحبه های قبلی خدمت همشهریان گرامی عرض کردم، اختلالات گفتاری به عنوان یک نشانه هستند که می توانند بیانگر اختلالات مختلفی از جمله، کم توانی ذهنی، نقص در شنوایی، محرومیت های روانی- اجتماعی، اوتیسم، زبانپریشی و یا فلج مغزی باشند و تشخیص به موقع و مداخله زودهنگام می تواند باعث کاهش عوارض شناختی، اجتماعی و هیجانی در فرد مبتلاء و بهبود نتایج گردد .

 

بنابراین یک ارزیابی دقیق اولیه از وضعیت گفتاری، دقت بینایی، دقت شنیداری، حافظه و توالی شنیداری، حافظه بینایی، مهارت های حرکتی کودک و… در هر سنی که تشخیص دادید فرزندتان نسبت به هم سالان خود ضعیف تراست توصیه می شود.

 

یکی از انواع اختلالات که غالبا منشا اولیه گفتاری دارد، اختلال یادگیری است که در هر سنی می شود تشخیص داد و به موقع درمان کرد. به طور مثال، وقتی که کودک شما در سن ۳ الی ۴ سالگی نسبت به دستورات کلامی شما بی توجه است، یک قسمت و یا گاهی همه آن را فراموش می کند و انجام نمی دهد و یا در بیان جملات سه الی چهار کلمه ای هنوز مشکل دارد و گفتار وی از وضوح کافی بر خوردار نیست و جابجایی حروف در کلمات و جملات دارد یعنی اینکه در حافظه و توالی شنیداری و پردازش دچار مشکل است.

 

وقتی کودک شما مطابق همسالان خود مهارت های حرکتی نظیر لی لی کردن، جفت پا پریدن و طناب زدن را ندارد و در انجام حتی کارهای ساده نظیر بستن دکمه های لباس خود و یا گره زدن و قیچی کردن و مداد تراشیدن ناتوان است و یا اینکه بسیار پر جنب و جوش است، در کارها توجه و تمرکز ندارد و بی هدف از کاری به کار دیگر می پردازد و هیچ کار تمام شده ای ندارد، این یعنی درآینده شانس ابتلا به اختلال یادگیری در وی بسیار زیاد است.

 

گاهی اوقات والدین مراجعه به موقع و موثر را دارند، ولی با گذشت یک الی دو ماه گفتاردرمانی و رفع علامت های ظاهری در اختلالات تلفظی و یا تاخیر تکاملی فرزندشان، خودسرانه اقدام به قطع جلسات درمانی می کنند، که بدینوسیله فرزندشان را در آینده مستعد بروز لکنت زبان، اختلالات یادگیری و سایر اختلالات  روانی – زبانی می نمایند و درمان بعدی این اختلالات به دلیل بالارفتن سن مراجع و از دست رفتن زمان حساس بسیار دشوارتر از گذشته است.

 

همانطور که قبلا هم تاکید کرده ام هیچ اختلال گفتاری با رفتن به مدرسه و مهد کودک بهتر نمی شود، بلکه غالبا  با سایر اختلالات نظیر اختلال خواندن، نوشتن و یادگیری همراه می گردد.

 

به بحث تشخیص اندکی پرداختید در درمان اختلالات یادگیری چه پیشنهادهایی دارید؟

 

در ابتدا  مراجع  باید ارزیابی دقیق گفتاری – حرکتی داشته باشد، زیرا افراد دچار اختلال یادگیری افرادی هستند که با وجود هوش عادی و بهنجار در یک یا چند فرایند روانی که به درک کردن با استفاده از زبان شفاهی یا کتبی مربوط می‌شود، اختلال دارند و این اختلال می‌تواند به شکل عدم توانایی کامل در گوش کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، هجی کردن یا انجام محاسبات ریاضی ظاهر شود.

 

لذا در درمان این دسته از مراجعین، گفتاردرمانی و استفاده از خدمات توانبخشی نظیر اتاق تاریک  (به عنوان یکی از زیر مجموعه های محیط چند حسی که به تقویت عملکرد حس های بینایی، شنوایی، وستیبولار، عمقی و لامسه می پردازد) و بیوفیدبک، نوروفیدبک و پروتکل های درمانی آنها نقش موثری را دارد.

 

ما با ترکیب تصاویر، صداها، بوها، طعم‌ها، درجه حرارت، موقعیت های مختلف اندام های بدن، مغز را وادار می کنیم که یک تصویر ترکیبی از این اطلاعات را تشکیل بدهد، تا بدن بتواند نسبت به محیط پیرامون خود حس داشته و نسبت به آن‌ها واکنش مناسب را نشان دهد. ارتباط مداوم میان طرز رفتار و عملکرد مغز، ادغام یا یکپارچگی حسی (SI) نامیده می‌شود، و ادغام حسی یک پایه بسیار مهم برای رفتار و یادگیری را در زندگی فرد فراهم می‌کند و در کنار سایرروش های شناخت درمانی، فرد را به یک درمان پایدار می رساند.

 

با تشکر از توضیحات مبسوط شما، مخاطبین  به چه صورت می توانند با مجموعه تحت مدیریت شما تماس بگیرند یا مراجعه کنند؟

 

روزهای زوج بین ساعات ۱۹ الی ۲۰ در مرکز گفتار توان گستر به آدرس: کرج، رجایی شهر، بلوار انقلاب، بین ۱۳ و ۱۴ نبش میدان اتحاد، ساختمان آراد، طبقه دوم، ارزیابی و مشاوره رایگان اختلالات گفتاری و توانبخشی داریم، علاوه بر این همشهریان گرامی می توانند با شماره تلفن های ۰۹۱۲۱۶۲۳۴۶۳ و ۰۲۶۳۴۴۰۵۸۳۰ تماس حاصل نموده و همچنین می توانند به سایت های ،www.loknatclinic.ir  وwww.kardarmanikaraj.ir  مراجعه داشته باشند .

 

 

گفتاردرمانی چیست؟

بهترین گفتاردرمانی در کرج کجاست ؟

گفتار درمانگر کیست بهترین گفتاردرمانگر در کرج کیست؟

تفاوت گفتار و زبان چیست؟

بهترین سن برای گفتاردرمانی چه موقع است ؟

چه کسانی به گفتاردرمانی نیاز دارند؟

بهترین دکتر گفتاردرمان کودکان کرج کیست ؟

گفتار درمانی در کودکان چگونه است ؟

گفتار درمانی در بزرگسالان از چه زمانی است ؟

بهترین دکتر گفتاردرمان در حیطه بزرگسال کرج کیست ؟

چه زمانی به گفتاردرمانگر مراجعه کنیم؟

مزیت های گفتار درمانی در کرج چیست ؟

وضعیت تحصیلی و دانشگاهی برای تحصیل در رشته گفتاردرمانی چیست ؟

توانایی های مورد نیاز برای تحصیل در رشته گفتار درمانی چیست ؟

موقعیت شغلی برای گفتاردرمانگر

بازار کار گفتار درمانی در کرج چطور است؟

اسامی گفتاردرمانگران در کرج 

شماره و آدرس گفتاردرمانگران در کرج 

بهترین گفتاردرمانگران در کرج 

گفتاردرمانگران پیشکسوت در کرج 

اساتید گفتاردرمانی در کرج 

دوره های آموزشی در بازآموزی گفتاردرمانگران کرج 

 

حیطه فعالیت یک گفتاردرمانگر :

لکنت

اختلالات تولیدی و تلفظی

اختلالات صوت وصدا

اختلالات یادگیری

کم شنوایی و ناشنوایی

آفازی (زبان پریشی)

آپراکسی در گفتار

ارتباط مکمل و جایگزین در طیف دچار اوتیسم

شکاف لب و کام در کودکان و بزرگسالان

بیش فعالی و کم توجهی

طیف اوتیسم

کم توانی ذهنی در کودکان و بزرگسالان

اختلالات بلع درکودکان و بزرگسالان

دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه لکنت

 دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه اختلالات تولیدی و تلفظی

دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه اختلالات صوت وصدا

 دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه اختلالات یادگیری

دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه کم شنوایی و ناشنوایی

 دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه آفازی (زبان پریشی)

دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه آپراکسی در گفتار

 دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه ارتباط مکمل و جایگزین در طیف دچار اوتیسم

دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه شکاف لب و کام در کودکان و بزرگسالان

 دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه بیش فعالی و کم توجهی

 دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه طیف اوتیسم

دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه کم توانی ذهنی در کودکان و بزرگسالان

 دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه اختلالات بلع درکودکان و بزرگسالان

 

 

 

 

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

تماس 14 تا 20 روزهای غیر تعطیل