گفتگوی آنلاین دکترگفتاردرمانی کرج ششم مرداد ماه ۱۴۰۰| کسب مهارتهای زبانی

دکتر سیاوش عطایی متخصص گفتاردرمانی

گفتگوی آنلاین دکترگفتاردرمانی کرج ششم مرداد ماه ۱۴۰۰| کسب مهارتهای زبانی

شاید بارزترین جنبه ی رشد و تکامل کودک ، کسب مهارتهای زبانی و توانایی تولید #گفتار_ باشد. اکتساب مهارتهای زبانی، به شدت تحت تاثیر عملکرد مناسب سیستم شنوایی قرار دارد و در کودکان کم شنوا، بر خلاف کودکان هخنجار #گفتار_ به شکل خ ود به خودی رشد نمی کند . بنابراین این ضروری است تا با انجام مداخلات درمانی به موقع کسب #گفتار_ و زبان در کودک کم شنوا تسهیل شود.
به نظر می رسد دریافت سیگنال های #گفتار_ی توسط نوزاد، به نحوی تحت تاثیر عملکرد سیستم عصبی قزاز دارد. چون حتی یک نوزاد دو ماهه که تجربه ی گوش دادن بسیار ناچیزی دارد، می تواند بین آواهای انفجاری واکدار مثل /B/ و /g/ افتراق بگذارد. محققین معتقدند صداهایی که نوزاد انسان طی سال اول تولد تولید می کند، کاملا اتفاقی هستند و بیشتر نوعی تمرین برای تولید کلام در آنده به حساب می آند، چون صداهای تولیدی آنها شبیه هیچ یک از زبان های دنیا نیست.
برخی محققین اعتقاد دارند نمی توان از الفبای فونتیک بین المللی برای نگارش صداهای تولیدی نوزادان استفاده کرد و برخی دیگر معتقدند نوزاد انسان در تمامی زبان ها، صداهای مشابهی را تولید می کند و روند کسب مهارت های #گفتار_ی و زبانی در تمام ملیت ها مشابه است. تجربه ی شنیدن صداها و قرار گرفتن در معرض محرکات #گفتار_ ، مهم ترین عوامل شکل دهنده ی سیستم شنوایی هستند با وجودی که نوزاد قادر به تولید #گفتار_ در سال اول تولد نیست ، اما قادر است با تکیه بر حس شنوایی خود، میان صداهای #گفتار_ی مختلف تمایز قایل شود.
@gofta_tavan_gostar
www.goftardarmani.com
شنوایی در دوران جنینی
حلزون گوش انسان در هفته ی بیستم جنینی (تقریبا ۵ ماهگی از سن جنینی ) عملکردی مشابه بزرگسالان هنجار دارد و در هنگام تولد، نوزاد حداقل ۴ ماه تجربه ی شنیدن صداها را دارد.
برای مالعه ی حس شنوایی جنین ، مطالهات مختلفی صورت گرفته و اکثرا اصواتی با فرکانس های مختلف به صورت مستقیم و یا ویبرواکوستیکال به شکم مادر ارائه شده و پاسخ هایی مانند تغییر ضربان قلب جنین و رفلکس پلکی-گوشی را به عنوان شاهدی از شنیدن صداها در نظر می گیرند. در جنین هنجار ، رفلکس APR را می توان در ۲۴ تا ۲۵ هفتگی از سن بارداری با استفاده از روشهای تصویر برداری اولتاراسو.تیک مشاهده کرد.
در بدو تولد، نوزاد قادر به شناسایی صدای مادر خود است و می تواند آن را از صدای زنان دیگر تشخیص دهد اما سوالی که پیش می آید این است که آیا واقعا اصوات و تحریکات اکوستیکی کافی برای رشد جنین در دوران حاملگی وجود دارند؟
در مطالعات دیگر نیز مشخص شده با وجودی که جنین نمی تواند سیستم قلبی-عروقی مادر را بشنود اما می تواند صداهای خوردن، آشامیدن، تنفس و حرکاتت عضلانی مادر را علاوه بر صداهای #گفتار_ی بشنود. حتی گزارش شده که صدای پدر نیز قابل شنیدن است البته اکثر این صدا ها فاقد تونالیتی هستند چون اجزای فرکانس بالای آن ها جذب شده است؛ در یک مطالعه نیز مشخص شد نوزادان قادر به بازشناسی ۶۴ درصد از آواهای صدای مادر و ۵۷ درصد #گفتار_ مرد ها هستند.
@gofta_tavan_gostar
www.goftardarmani.com
تکامل شنوایی نوزادان
ساده ترین پاسخ قابل برانگیختن در نوزاد ، رفلکس استارتل یا مورو است. تمامی کودکان با شنوایی هنجار که سن کمتر از ۳۶ ماه دارند، با ارائه ی محرک ۶۵ دسی بل SPL یا بالاتر که شروع ناگهانی داشته باشد، پاسخ استارتل را نشان می دهند. یکی از روشهای ساده برای ایجاد این پاسخ ، ارائه ی محرکات #گفتار_ی از طریق بلند گو است. با ارائه ی این نوع محرک، پاسخ استارتل به صورت حرکت رفلکسی ، سریع و جعشی کل بدن ملاحظه می شود.
توصیه شده کسب پاسخ استارتل ، آخرین مرحله از غربالگری وضعیت شنوایی کودک باشد چون ممکن است ارائه ی صدای بلند موجب ترسیدن کودک، گریه کردن و عدم همکاری بعدی وی شود. اگر کودکی فاقد رفلکس استارتل باشد، باید فورا تحت آزمایشات کامل ادیولوژیک قرار گیرد.
تولد تا ۴ ماهگی:
پاسخ ها محدود و رفلکسی هستند
در محیط ساکت می توان با محرکات شنوایی آهسته، پاسخ چشمک زدن و گشاد شدن چشم را مشاهده کرد. البته این پاسخ تغییر پذیری زیادی دارد.

گفتار توان گستر, [۱۸.۰۳.۱۶ ۱۹:۲۲]
تنها پاسخ قابل اطمینان در این سن پاسخ استارتل (مورو) Surprise-Eye-Blink است.
در ۳ یا ۴ ماهگی ممکن است چرخش سر آهسته به سمت منبع صوت دیده شود متغییر است.
۴ تا ۷ ماهگی:
در ۴ ماهگی کودک چرخش سر به سمت منبع صوت را نشان می دهد.
در ۷ ماهگی قوام عضلات گردن کودک به حدی رسیده که امکان چرخش مستقیم سر به سمتی که صدا ارائه شده را می دهد.
برای صداهایی که پایین تر از سطح چشم باشند، مکان یابی مستقیم نخواهد بود.
چرخش سر مستقیم به طرفین (در محور طرفی) وجود دارد.
۷ تا ۹ ماهگی:
نوزاد شروع به شناسایی دقیق محل منبع صوت با چرخش مستقیم سر می کند.
هنوز نمی تواند صداهایی را که بالاتر از سطح چشم قرار گرفته اند مکان یابی کند.
۹ تا ۱۳ ماهگی:
در انتهای ۱۳ ماهگی، کودک قادر به شناسایی سریع و دقیق صداها در طرفین و پایین و بالا است.
در ۱۲ ماهگی ، بلوغ کامل سیستم شنوایی رخ می دهد.
حس کنجکاوی کودک کاملا شکل گرفته و با ارائه ی محرک مناسب در این سن می توان پاسخ های مکان یابی سریع را ملاحظه کرد.
۱۳ ماهگی به بعد:
با وجودی که در این سنین نیز شنوایی شناس متبحر می تواند پاسخ های جهت یابی غیر شرطی را ثبل کند، اما معمولا از این سن تا حدود ۲۶ ماهگی، پاسخ های کودک تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد فرضا با وجودی که کودک صدا را می شنود، اما از پاسخ دادن خودداری می کند. بنابراین به نظر می رسد در این محدوده ی سنی، استفاده از روش های ارزیابی شرطی مانند ادیو متری تقویت بینایی (VRA) مناسب تر باشد.
@gofta_tavan_gostar
فعالیت هایی جهت تقویت مهارتهای زبانی کودک
در این مطلب به تفکیک سن رشدی کودک توصیه هایی را برای تقویت مهارتهای زبانی ارائه خواهیم نمود:
حدود یک سالگی
به صداسازیها و قان و قون کردن های کودک پاسخ دهید
همانطوریکه در طول روز مراقب او هستید با او صحبت کنید
هر روز برای او کتاب های رنگارنگ بخوانید
برایش اشعار کودکانه و سرود بخوانید
کودک را با خود به مکانها و موقعیت های جدید ببرید
با کودک خود بازیهای ساده بکنید مثل دالی موشه، دست دستی و سرسری
یک تا دو سالگی
پاداش و تقویت باعث تلاش کودک جعت بیان لغات جدید می شود
با کودک خود در طول مدتی که با او هستید از هرچیز صحبت کنید
ساده، واضح و آهسته و شمرده با کودک خود صحبت کنید
درباره ی موقعیت های جدید قبل از آنکه به آنجا بروید صحبت کنید و همچنین در طول زمانی که در آن موقعیت قرار می گیرید و هنگامیکه مجددا به خانه برمیگردید
وقتی کودکتان با شما صحبت می کند به او نگاه کنید
آنچه را کودک شما انجام می دهد یا احساس می کند و می شنود برایش شرح دهید
اجازه دهید کودکتان به صدای کودکان دیگر از طریق نوار گوش دهد
تلاش های کودکتان برای ایجاد ارتباط را مورد تحسین قرار دهید
@gofta_tavan_gostar
www.goftardarmani.com
دو تا سه سالگی
لغات جدید را بیشتر و بیشتر تکرار کنید
به کودکتان برای گوش کردن و ادامه روند آموزشی از طریق بازیهای گوناگون کمک کنید
با کودکتان در سفرها صحبت کنید راجع به آنچه قبل، حین و بعد از سفر دیده اید
به کودک خود اجازه دهید جواب سوالات ساده را بدهد
هر روز برایش کتاب بخوانید، می تواند این برنامه عادی زمان خوابش باشد
آنچه انجام می دهید، برنامه ریزی می کنید و فکر می کنید برایش شرح دهید
کودک را وادار کنید پیامهای ساده را به شما برساند مثل “بابا مامان با تو کار داره”
ترجیحا وقتی شما و کودک زمانی را در سکوت با هر به سر می برید مکالمه با او داشته باشید
با پاسخ های خود و تکان دادن سر و لبخند زدن به کودک خود نشان دهید که آنچه را می گوید، می فهمید
آنچه را که کودک می گوید، شرح و بسط دهید مثلا اگر می گوید “آب میوه بیشتر” شما بگویید “علی آب میوه بیشتر می خواد”
سه تا چهار سالگی
درباره ی تفاوت و شباهت های اشیای مختلف با او صحبت کنید
به او کمک کنید با استفاده از کتابها و تصاویر داستان تعریف کند
به کودک خود اجازه ی بازی با سایر کودکان را بدهید
قصه های طولانی تر برای کودک خود بخوانید
وقتی صحبت می کند به او توجه کنید
راجع به محل هایی که قبلا آنجا بوده اید و یا بعدا خواهید رفت با او صحبت کنی
@gofta_tavan_gostar
چهار تا پنج سالگی
به کودک خود کمک کنید تا اشیا و مقوله های مختلف را طبقه بندی کند (خوراکی ها، حیوانات، رنگ ها و …)
نحوه استفاده از تلفن را به کودک بیاموزید
اجازه دهید کودک در برنامه ریزی فعالیتها با شما همکاری کند مثلا در ترتیب دادن یک برنامه ی مهمانی شام
با او در مورد علایقش گفتگو کنید
داستان های طولانی تر برایش بخوانید
اجازه دهید برای شما داستان تعریف کند و داستان بسازد

 

 

گفتاردرمانی چیست؟

بهترین گفتاردرمانی در کرج کجاست ؟

گفتار درمانگر کیست بهترین گفتاردرمانگر در کرج کیست؟

تفاوت گفتار و زبان چیست؟

بهترین سن برای گفتاردرمانی چه موقع است ؟

چه کسانی به گفتاردرمانی نیاز دارند؟

بهترین دکتر گفتاردرمان کودکان کرج کیست ؟

گفتار درمانی در کودکان چگونه است ؟

گفتار درمانی در بزرگسالان از چه زمانی است ؟

بهترین دکتر گفتاردرمان در حیطه بزرگسال کرج کیست ؟

چه زمانی به گفتاردرمانگر مراجعه کنیم؟

مزیت های گفتار درمانی در کرج چیست ؟

وضعیت تحصیلی و دانشگاهی برای تحصیل در رشته گفتاردرمانی چیست ؟

توانایی های مورد نیاز برای تحصیل در رشته گفتار درمانی چیست ؟

موقعیت شغلی برای گفتاردرمانگر

بازار کار گفتار درمانی در کرج چطور است؟

اسامی گفتاردرمانگران در کرج

شماره و آدرس گفتاردرمانگران در کرج

بهترین گفتاردرمانگران در کرج

گفتاردرمانگران پیشکسوت در کرج

اساتید گفتاردرمانی در کرج

دوره های آموزشی در بازآموزی گفتاردرمانگران کرج

 

حیطه فعالیت یک گفتاردرمانگر :

لکنت

اختلالات تولیدی و تلفظی

اختلالات صوت وصدا

اختلالات یادگیری

کم شنوایی و ناشنوایی

آفازی (زبان پریشی)

آپراکسی در گفتار

ارتباط مکمل و جایگزین در طیف دچار اوتیسم

شکاف لب و کام در کودکان و بزرگسالان

بیش فعالی و کم توجهی

طیف اوتیسم

کم توانی ذهنی در کودکان و بزرگسالان

اختلالات بلع درکودکان و بزرگسالان

دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه لکنت

دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه اختلالات تولیدی و تلفظی

دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه اختلالات صوت وصدا

دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه اختلالات یادگیری

دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه کم شنوایی و ناشنوایی

دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه آفازی (زبان پریشی)

دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه آپراکسی در گفتار

دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه ارتباط مکمل و جایگزین در طیف دچار اوتیسم

دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه شکاف لب و کام در کودکان و بزرگسالان

دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه بیش فعالی و کم توجهی

دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه طیف اوتیسم

دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه کم توانی ذهنی در کودکان و بزرگسالان

دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه اختلالات بلع درکودکان و بزرگسالان

 

 

 

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

تماس 14 تا 20 روزهای غیر تعطیل